Ziegler MSD

 

Klein Lösch Fahrzeug Grimmenstein Markt

De enige particuliere beladen VW LT brandweer bus

 

De Ziegler MSD

 

Nog voor de import van de brandweerbus kregen we via marktplaats de beschikking over een MSA met daarop een Ziegler MSD 16/8. Hoewel er verder weinig tot geen materiaal bij geleverd werd waren we blij dat we de KLF in elk geval konden voorzien van een pomp.

Eenmaal thuis bleek dat de pomp niet werkte, uit de VW motor bleek op wat ploffen na verder geen muziek te willen komen terwijl we de pomp als werkend hadden aangeschaft.

 

Na wat zoeken en stellen van de kleppen en ontsteking liep de motor gelukkig weer maar de argwaan was gewekt. Deze argwaan bleek gelukkig niet terecht en nadat de brandweerbus een NL kenteken had werd ook snel besloten om de pomp aan een test te onderwerpen.

In het Streekbos werden de zuigslangen aangesloten en de persslangen via een verdeelstuk op twee oude straalpijpen. Hoewel de slangen eerder in aanmerking kwamen voor de naam vergiet bleek de pomp gelukkig goed te functioneren wel kwamen er wat gebreken aan het licht maar daar was overheen te springen.

 

 

Na twee jaar bleek de uiterst slechte staat van het skit tijdens een staandehouding, de heren van de poltie vonden de stand van de pomp op de MSA een gegronde reden om ons aan een nadere, en terechte, inspectie te onderwerpen. De pomp bleek tijdens de rit door het skit te zijn gezakt en hing op half elf op de MSA. Dit was de reden om in 2010 een nieuw skit te maken en in de winter te monteren. Na het vervangen van het skit werd vol goedemoed begonnen aan seizoen 2011 wat voor de pomp helaas eindigde al bij de brandweer Den Helder alwaar de motor ophol sloeg en in de vernieling draaide. In de winter volgde dus een komplete motorrevisie om in 2012 weer met een werkende pomp van start te kunnen gaan.

 

 

Helaas hebben we maar uiterst kort kunnen genieten van de gereviseerde motor want tijdens de eerste test met water liep de pomp waterzijdig vast gelukkig waren we via via uiteindelijk bij de brandweer Ermelo in bezit gekomen van alle technische documentatie en dus kon bij Ziegler in Winschoten een prijs opgaaf gevraagd worden voor onderdelen, dit bezorgde ons de grootste afknapper in brandweerland tot dan toe, Ziegler was niet bereid om te leveren aan een particulier, een boze mail naar de fabriek bracht hen tot inkeer maar voor ons was de lol er wel vanaf en dus is de pomp waterzijdig niet meer gereviseerd. Uiteindelijk is de pomp zonder motor in 2013 verkocht aan een andere hobbist die geen probleem had met de vastgelopen pomp

 

 

 

Copyrights KLF Grimmestein Markt 2014