Revisie RK 40

 

Klein Lösch Fahrzeug Grimmenstein Markt

De enige particuliere beladen VW LT brandweer bus

 

Revisie Rosenbauer RK 40

 

In januari 2015 zijn we rustig aan gestart met de revisie van de Rosenbauer RK 40. Zoals op de eerste foto te zien was er niet veel fantasie voor nodig om te bedenken dat de staat van de pomp meer dan te wensen overliet, tel daar de wens bij dat we onze pompen graag werkend hebben en het mag duidelijk zijn dat de Rosenbauer RK 40 eerst op de werkbank terecht zou komen.

 

Na enig schoonmaak werk kwam een type plaat van de motor in beeld en met die kennis was het iets eenvoudiger om de technische documentatie op te gaan zoek, een klusje wat toch even lastiger bleek dan gehoopt Na wat omzwervingen op het internet kwamen we uiteindelijk bij een bedrijf in Duitsland welke vliegtuigmotoren importeerd en het geval wil dat de motor op deze pomp ook in de ULVjes wordt gebruikt.

 

De importeur was ons uiterst behulpzaam en bijna per omgaande kregen we de volledige, duitstalige, documentatie in hand waar we dankbaar mee aan de slag konden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De motor hebben we eerst zoveel mogelijk in het frame gedemonteerd en elke stap hebben we op de foto gezet, het gaat te ver alle foto's op de website te plaatsen maar een aantal willen we je niet onthouden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na de demontage van alle aanbouw delen op de motor hebben we een compressie test gedaan, daaruit konden we opmaken dat de staat van de motor boven alle verwachtingen lach en een totale revisie van de motor niet nodig bleek. Na het afblinden van alle openingen van het motorblok hebben we dan ook alleen de hele motor schoon geborsteld. Dat zelfde hebben we gedaan met alle aanbouwdelen om daarna de carburateur schoon te maken, de uitlaat weer netjes zwart te spuiten en de houder van het startkoord weer netjes zwart te spuiten. Terwijl de onderdelen die gespoten moesten worden drogen beginnen we de motor weer rustig aan op te bouwen.

Op 1 februari is de motor op de laatste gespoten onderdelen na weer kompleet en kan worden opgeruimd, hierna is het de beurt aan de pomp zelf en daar hebben we vele malen meer werk aan te meer omdat het gehele koppelmechanisme van de ontluchtingspomp vast zit.

 

Copyrights KLF Grimmestein Markt 2014